Біологія
7
клас
(2 год. на тиждень, разом 70 год., з
них 6 год. – резервного часу. )
№
п/п
|
Дата
|
Зміст уроку
|
Місце
інформації в підручнику
|
Вступ (4 год.)
|
|||
1/1
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
Особливості живлення тварин.
|
||
2/2
|
Будова тварин: клітини.
|
||
3/3
|
Будова тварин: тканини.
|
||
4/4
|
Органи
та системи органів тваринних
організмів.
|
||
Різноманітність тварин (26 год. + 2 год. резерв. часу )
|
|||
5/1
|
Поняття про класифікацію тварин. Загальна
характеристика й різноманітність багатоклітинних тварин.
|
||
6/2
|
Загальна характеристика й
різноманітність кишковопорожнинних.
Міні-проект.
Як утворюються коралові острови?
|
||
7/3
|
Загальна характеристика типу
Кільчасті черви. Лабораторне
дослідження № 1.
Зовнішньої будови та
руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або
трубочника).
|
||
8/4
|
Пристосування в будові й
процесах життєдіяльності паразитичних червів до їхнього способу існування.
|
||
9/5
|
Контрольна робота № 1.
|
||
10/6
|
Загальна характеристика типу Членистоногі.
|
||
11/7
|
Загальна характеристика класу
Ракоподібні. Різноманітність ракоподібних. Їхня
роль у природі й житті людини.
|
||
12/8
|
Загальна характеристика класу
Павукоподібні.
|
||
13/9
|
Загальна характеристика класу Комахи.
|
||
14/10
|
Розмаїтість комах.
Їхня роль у природі й житті людини.
Практична робота №1.
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
комах.
|
||
15/11
|
Загальна характеристика типу
Молюски. Лабораторне
дослідження № 2. Будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
|
||
16/12
|
Класи Черевоногі, Двостулкові та Головоногі молюски.
Міні-проект. Як утворюються перлини?
|
||
17/13
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
||
18/14
|
Контрольна робота № 2.
|
||
19/15
|
|||
20/16
|
Загальна
характеристика класу Кісткові риби.
|
||
21/17
|
Значення риб у житті людини.
Рибне
господарство. Охорона риб.
|
||
22/18
|
Загальна характеристика класу Амфібії.
|
||
23/19
|
Рептилії. Особливості
процесів життєдіяльності й поводження плазунів.
|
||
24/20
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів.
|
||
25/21
|
Контрольна робота № 3.
|
||
26/22
|
Загальна характеристика класу
Птахи. Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів.
|
||
27/23
|
Розмноження й
розвиток птахів.
Виводкові та
нагніздні птахи.
|
||
28/24
|
Різноманітність птахів.
Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини.
Практична робота №2.
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя
різних у птахів.
|
||
29/25
|
Загальна характеристика класу
Ссавці.
|
||
30/26
|
Практична робота №3.
Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних
тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
|
||
31/27
|
Міні-проекти.
Тварини – будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.
|
||
32/28
|
Контрольна робота №4.
|
||
Процеси життєдіяльності тварин. (16 год. + 1 год.
резервного часу)
|
|||
33/1
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.
Живлення і
травлення.
|
||
34/2
|
Різноманітність травних систем.
|
||
35/3
|
Дихання та газообмін у тварин.
Значення процесів дихання для вивільнення енергії в
клітині.
|
||
36/4
|
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та
функції.
|
||
37/5
|
Транспорт речовин
у тварин. Незамкнена та
замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
|
||
38/6
|
Практична робота №4.
Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.
|
||
39/7
|
Виділення, його значення для організму. Органи
виділення тварин.
|
||
40/8
|
Контрольна робота № 5.
|
||
41/9
|
Опора і рух. Види скелета.
Значення опорно-рухової системи.
Два типи симетрії як відображення способу життя.
Способи пересування тварин.
|
||
42/10
|
Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
||
43/11
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження № 3. Особливостей
покривів тіла тварин.
|
||
44/12
|
Органи чуття їх значення.
Міні-проекти:
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.
|
||
45/13
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних
тварин.
|
||
46/14
|
Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах,
моделях).
|
||
47/15
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження
тварин. Статеві клітини та
запліднення.
|
||
48/16
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторне дослідження
№ 4.
Визначення віку тварин
(на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
||
49/17
|
Контрольна робота № 6.
|
||
Поведінка тварин. (10 год.)
|
|||
50/1
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута
поведінка. Лабораторне дослідження № 5.
Спостереження за поведінкою тварин (вид
визначається учителем).
|
||
51/2
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
|
||
52/3
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна,
гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота
про потомство), територіальна.
|
||
53/4
|
Соціальна поведінка тварин.
Типи угруповань тварин за К. Лоренцом. Ієрархія у
групі.
|
||
54/5
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео
матеріалами або описом).
|
||
55/6
|
Міні-проект (за
вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.
|
||
56/7
|
Комунікація тварин.
Міні-проект. Як спілкуються тварини.
|
||
57/8
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна
розумова діяльність.
Міні-проект (за
вибором):
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
||
58/9
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
||
59/10
|
Контрольна робота № 7.
|
||
Організми і середовище існування. (6 год. + 1 год.
резервного часу)
|
|||
60/1
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники
середовища.
|
||
61/2
|
Ланцюги живлення і потік енергії.
|
||
62/3
|
Взаємозв’язок
компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях.
|
||
63/4
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна
етика.
|
||
64/5
|
Природоохоронні території.
Червона книга України.
|
||
65/6
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
||
66/7
|
Контрольна робота № 8.
|
||
Узагальнення. (2 год. + 2 год. резервного часу)
|
|||
67/1
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи.
|
||
68/2
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи.
|
||
69/3
|
Природа рідного краю ( екскурсія ).
|
||
70/4
|
Повторення вивченого матеріалу за рік.
|
||
Біологія
8
клас
(2 год. на тиждень, разом 70 год., з
них 4 год. – резервного часу. )
№
п/п
|
Дата
|
Зміст уроку
|
Місце
інформації в підручнику
|
Вступ (4 год. + 1 год. резервного часу)
|
|||
1/1
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
||
2/2
|
Організм людини як біологічна система. Різноманітність
клітин організму людини.
|
||
3/3
|
Тканини. Органи. Фізіологічні системи.
Лабораторне дослідження:
ознайомлення з препаратами тканин людини.
|
||
4/4
|
Регуляторні системи організму людини.
|
||
5/5
|
Контрольна робота № 1.
|
||
Тема 1. Опора та рух. (6 год. + 1 год. резервного часу)
|
|||
6/21
|
Значення опорно-рухової системи,
її будова та функції.
Лабораторне дослідження:
мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової
тканин.
|
||
7/2
|
Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
||
8/3
|
Функції і будова скелетних м’язів.
Основні групи скелетних м’язів.
|
||
9/4
|
Робота м’язів.
Втома м’язів.
Лабораторні
дослідження
розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні;
впливу
ритму і навантаження на розвиток втоми.
|
||
10/5
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
|
||
11/6
|
Проект (за вибором)
Гіподинамія – ворог сучасної людини
Рухова активність - основа фізичного здоров’я
|
||
12/7
|
Контрольна робота № 2.
|
||
Тема 2. Транспорт речовин (7 год.)
|
|||
13/1
|
Внутрішнє середовище організму.
Кров, її склад та функції. Лімфа.
|
||
14/2
|
Зсідання крові.
Групи крові та переливання крові. Лабораторна робота №1.
Мікроскопічна будова крові.
|
||
15/3
|
Система кровообігу.
Серце: будова та функції.
Робота серця
Лабораторне дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочувань
Дослідницький практикум №3.
Самоспостереження
за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
|
||
16/4
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
|
||
17/5
|
Кровотечі.
|
||
18/6
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
||
19/7
|
Контрольна робота № 3.
|
||
Тема 3. Дихання (4 год.)
|
|||
20/1
|
Значення дихання.
Система органів дихання.
|
||
21/2
|
Газообмін у легенях і тканинах.
|
||
22/3
|
Дихальні рухи.
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
|
||
23/4
|
Профілактика захворювань дихальної системи.
|
||
Тема 4. Травлення (5 год.)
|
|||
24/1
|
Огляд будови травної системи.
|
||
25/2
|
Процес травлення у ротовій порожнині.
Лабораторне дослідження: зовнішньої будови
зубів (за муляжами, моделями)
Дослідницький практикум №2
Дія ферментів слини на крохмаль.
|
||
26/3
|
Процес травлення в шлунку і кишечнику.
|
||
27/4
|
Регуляція травлення.
|
||
28/5
|
Харчові розлади та їх запобігання.
|
||
Тема 5. Обмін речовин та перетворення енергії в
організмі людини
(3 год. + 1 год.
резервного часу)
|
|||
29/1
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини
– основна властивість живого.
Харчування та обмін речовин.
Дослідницький практикум №1.
Самоспостереження
за співвідношенням ваги і росту тіла.
|
||
30/2
|
Їжа та її компоненти.
Склад харчових продуктів.
Значення компонентів харчових продуктів.
|
||
31/3
|
Харчові та енергетичні потреби людини.
Проект. Збалансоване харчування.
|
||
32/4
|
Контрольна робота № 3.
|
||
Тема 6. Виділення. Терморегуляція. (4 год.)
|
|||
33/1
|
Виділення - важливий етап обміну речовин.
Будова і функції сечовидільної системи.
|
||
34/2
|
Захворювання нирок та їх профілактика.
|
||
35/3
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
|
||
36/4
|
Проект
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та
складання правил догляду за власною
шкірою.
|
||
Тема 7. Розмноження та розвиток людини.
(4 год. + 1 год.
резервного часу)
|
|||
37/1
|
Будова та функції репродуктивної системи.
|
||
38/2
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини.
Плацента, її функції.
|
||
39/3
|
Постембріональний
розвиток людини.
|
||
40/4
|
Репродуктивне здоров’я.
|
||
41/5
|
Контрольна робота № 3.
|
||
Тема 8. Регуляція
функцій організму. (6 год.)
|
|||
42/1
|
Гомеостаз і
регуляція функцій організму.
Нервова регуляція.
|
||
43/2
|
Гуморальна
регуляція.
Гормони.
|
||
44/3
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної
секреції.
|
||
45/4
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
||
46/5
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний
імунітет. Імунізація.
|
||
47/6
|
Алергія. СНІД.
|
||
Тема 9. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. (7год.)
|
|||
48/1
|
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
||
49/2
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична
нервові системи людини.
|
||
50/3
|
Спинний мозок.
|
||
51/4
|
Головний мозок.
Лабораторне дослідження: вивчення будови спинного та
головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
||
52/5
|
Вегетативна нервова система.
|
||
53/6
|
Профілактика захворювань нервової системи.
|
||
54/7
|
Контрольна робота № 5.
|
||
Тема 10. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем.
Сенсорні системи. (7 год.)
|
|||
55/1
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова
аналізаторів.
|
||
56/2
|
Зорова сенсорна система. Око. Захист зору. Лабораторні дослідження:
визначення
акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока.
|
||
57/3
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. Лабораторне
дослідження:
вимірювання порога
слухової чутливості.
|
||
58/4
|
Сенсорні системи смаку, нюху.
|
||
59/5
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум №4
Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
|
||
60/6
|
Проблеми сенсорних систем.
|
||
61/7
|
Контрольна робота № 5.
|
||
Тема 11. Вища нервова
діяльність.
(7 год. + 1год.
резервного часу )
|
|||
62/1
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
Дослідницький практикум №5.
Визначення типу вищої нервової діяльності та
властивостей темпераменту
|
||
63/2
|
Умовні та безумовні рефлекси.
Лабораторне дослідження:
визначення реакції зіниць на світло.
|
||
64/3
|
Інстинкти.
|
||
65/4
|
Мова.
|
||
66/5
|
Навчання та пам'ять.
Лабораторне дослідження:
дослідження різних видів пам’яті.
|
||
67/6
|
Мислення та свідомість.
|
||
68/7
|
Сон. Біоритми.
|
||
69/8
|
Контрольна робота № 6. | ||
Узагальнення.(1 год.)
|
|||
70/1
|
Цілісність організму людини.
Взаємодія регуляторних систем організму.
|
||
Немає коментарів:
Дописати коментар